3 x Scandinavische merken uitgelicht

Scandinavische interieurs vallen onmiddellijk op door hun hoofdzakelijk witte kleur en het gebruik van licht hout. De laatste jaren zien we ook pastelkleuren zoals pistachegroen, poeder roze en lichtturquoise bijvoorbeeld. Langzaam zien we ook fellere kleuren opduiken zoals okergeel, zee blauw of dieppaars. Zijn het de lange nachten en donkere avonden die de Scandinaviërs tot deze creaties aanzetten? Diverse jonge designers hebben het in ieder geval goed begrepen: traditie en vernieuwing gaan hand in hand. Wij lichten voor jou drie Scandinavische merken uit. Zij zijn de nieuwe generatie die jouw Scandinavisch interieur vorm geven.

  1. Muuto

Muuto werd in 2006 opgericht door Peter Bonnen en Kristian Byrge. Muuto betekent ‘nieuw perspectief’. De jonge designers streven ernaar om de Scandinavische traditie, die gekenmerkt wordt door duurzaamheid en functionaliteit, te koppelen aan vakmanschap en eerlijke expressie. En inderdaad, je ziet traditionele (lees: herkenbare) vormen, maar dan in een nieuw jasje gestoken. Bekijk bijvoorbeeld de stoelen uit de Fiber serie: doen ze niet denken aan de overbekende Tulip Chair van Saarinen? Is bijvoorbeeld de Wood tafellamp geen houten variatie van de overbekende klassieke metalen bureaulamp? Muuto knipoogt naar bekende vormen en dat maakt Muuto juist zo aangenaam.

  1. Hay

hay

Dit label ging van start in 2002. Hun ambitie was om eigentijdse meubelen te creëren, met oog voor traditie. Daarnaast wilden ze ook dat hun producten industrieel vervaardigd konden worden. Dat laat toe dat Hay meubelen en accessoires voor iedereen toegankelijk zijn en toch een klassevol design uitstralen. Hay gaat voor fijne vormen. De elegante Pyramid O2 tafel, de Hee barkruk voor buiten, de Lup triangle kandelaar of Eiffel Square 4 stellingkast zijn hiervan getuige. Eenvoudig, stijlvol en degelijk: zo kun je producten van Hay beschrijven.

  1. &tradition

&tradition

&tradition is een jonge label dat in 2010 werd opgericht. Het ging meteen van start met een vernieuwende collectie. Het motto van &tradition is: ‘Vakmanschap combineren met kunst, functionaliteit met vorm, materiaal met potentieel’. Je merkt vooral traditionele objecten in een moderne vorm gegoten. Kijk bijvoorbeeld naar hun wereldberoemde Milk tafellamp, de Bellevue vloerlamp, de Little Petra fauteuil of de Catch JH15 stoel.

Kort samengevat: in de hedendaagse Scandinavische merken gaan traditie hand in hand met vernieuwing, vakmanschap met toegankelijkheid voor iedereen en stijl met speelsheid.  

About the author:

© Bouwbasic | Alles over bouwen en verbouwen