Barriers zijn belangrijke elementen die ervoor zorgen dat het op wegen veiliger is dan als ze er niet zijn. Ze scheiden rijbanen van elkaar en schermen de weg af van de directe omgeving. Omdat de betonnen barrier niet in het wegdek vastzit, wordt die steeds meer gebruikt. Maar het plaatsen van betonnen barriers is lastig omdat zo’n element nu eenmaal zwaarder is dan de stalen versie. Om deze reden kiezen gemeenten in veel situaties nog steeds voor een stalen barrier, ofwel een vangrail. Vangrails zijn lichter, dus kost het minder tijd om die te plaatsen. Het is ook zo dat het gewicht niet direct meespeelt in de bescherming van de omgeving, zoals bij betonnen tetrapods (kustbeschermers) het geval is. Die zou je echt niet door andere constructies kunnen vervangen.
Zijn tetrapods te licht, dan nemen de golven ze mee. Maar als een auto tegen een vangrail aanbotst, duwt die de rail niet zomaar van zijn plek. Je zou dus denken dat zo’n vangrail een prima vervanging voor een betonnen barrier is. Maar welke barrier is nu eigenlijk veiliger: de betonnen barrier of de stalen vangrail?
Is een stalen vangrail de beste optie?
Op veel wegen vind je nog altijd stalen vangrails. Deze vangrails zijn lichter dan beton en zijn daarom makkelijker te plaatsen. Maar uit onderzoek van het Duitse Verbond van Verzekeraars blijkt dat stalen vangrails niet sterk genoeg zijn om een moderne auto – die vaak zwaarder is dan auto’s vroeger waren – tegen te houden. Steeds vaker breekt er een auto door de vangrail heen of komt er bovenop terecht. Dit is gevaarlijk voor zowel de bestuurder als zijn omgeving, want wat als de auto op de verkeerde baan of op een fietspad terechtkomt? Bovendien moeten na veel van deze ongelukken de vangrails worden vervangen. Dit kost extra tijd en geld. En het besparen op die twee is nu juist de reden om voor vangrails te kiezen.
Is beton steviger dan staal?
Het plaatsen van een betonnen barrier kost meer tijd en (soms) meer geld, maar het grote voordeel is dat botsende voertuigen er niet doorheen breken. Bovendien blijft een barrier na een aanrijding staan, zonder dat er reparaties nodig zijn. Hierdoor wordt de tijd die het plaatsen kost later weer teruggewonnen. Betonnen barriers zijn dan ook een veel duurzamere optie dan stalen vangrails, die na ieder ongeluk weer opnieuw worden geplaatst.
Hoe kun je betonnen barriers maken?
Maakt jouw bedrijf betonnen barriers? Dan is het van essentieel belang dat je de juiste betonblokmallen gebruikt. Bij Bouwbasic weten we dat de barriermallen van Betonblock.com betrouwbare producten zijn. Dankzij het stappenplan van Betonblock® is het produceren van betonnen barriers net zo eenvoudig als ieder ander betonproject. Bovendien zijn de mallen van Betonblock® geschikt voor het verwerken van restbeton, waardoor je bedrijf bijdraagt aan een beter milieu. Koop daarom al je betonblokmallen bij Betonblock®.